Nepoznati Zagreb

19.01.2011., srijeda

Dobar vam dan, Fedore!

Današnjim postom želim pozdraviti jednog od čitalaca ovoga bloga ... čovjeka koji je radio sve ovo što ja radim na "Nepoznatom Zagrebu" dvadesetak i više godina prije mene, samo u drugim medijima, kroz članke u časopisima i izložbe u gradskim galerijama ... a ono što je najzanimljivije od svega je to da se do skora, do pred godinu i pol dana, nas dvojica uopće nismo poznavali, niti čuli jedan za drugoga!

Tom mojem uvaženom čitaocu je ime Fedor, Fedor Kritovac. Njegovo ime mi je bilo poznato još otprije, vjerojatno iz gradskih rubrika sa najavama izložbi i tribina, no pojma nisam imao čime se on zapravo bavi. I, nemalo sam se iznenadio kad sam pred otprilike godinu i pol dobio njegov mail u kojem mi piše kako ga je iznenadio moj blog, ponajviše po tome što je otkrio da mene zanimaju gotovo iste stvari kao i njega. Pogledao sam što se o njemu može pronaći u "cyberspace"-u i naišao na kratak životopis koji se uz male varijacije može pronaći na više mjesta na webu:

Rođen 1938. godine u Zagrebu gdje se školuje, radi i živi.
Studij arhitekture i doktorat društvenih znanosti iz područja urbane sociologije.

Od početka suradnik u Centru za industrijsko oblikovanje, a do mirovine u Institutu građevinarstva Hrvatske, uz autorske suradnje s drugim institucijama i tvrtkama.

Stručni, znanstveni, edukativni, publicistički i javni rad usmjeren prema kulturnim, umjetničkim, sociološkim, tehnološkim, marketinškim, organizacijskim, kreativnim i kritičkim aspektima življenja i poslovanja u suvremenom svijetu. Urbani svijet – kao mjesto stvaranja, proizvodnje, potrošnje, primjene i odbacivanja artefakata (unikatnih, serijskih, tipskih, standardnih, nestandardnih, itd), kao mjesto boravljenja i putovanja, područje proizvodnje i interakcije vizualnih, audio i multi medija/komunikacija.

Kreativno likovno stvaralaštvo kroz fotografiju, kolaž i karikaturu.

Usmjerenje naročito na grad Zagreb.

Član ULUPUH-a od 1966. godine (Studijska sekcija, Umjetnički savjet), Hrvatskog društva karikaturista, Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske, ranije i drugih strukovnih društava (Društvo arhitekata Zagreba, Hrvatsko ergonomijsko društvo, Udruga za promicanje zaštite u radnoj i životnoj sredini), te uredništva časopisa Čovjek i prostor.

Publicirani prilozi: 15 Dana, Telegram, ČIP, Arhitektura, Kontura, Zarez, Komunalni vjesnik, strukovne publikacije.

Od 80-tih godina prošlog stoljeća niz autorskih i koautorskih interpretativno-studijskih tematskih izložbi (Galerija Modulor, Galerija Prozori, Muzej grada Zagreba, ULUPUH, Galerija Izlog itd.).

Suradnja na pripremnim i provedbenim programima s centrima za kulturu, galerijama, udrugama i građanskim inicijativama i «ad hoc» timovima/radnim ekipama usmjerenim na probleme urbanog okoliša i kvalitetu življenja. Tematske i studijske prezentacije, izložbe, kreativne i likovne radionice.


To je bilo dovoljno da mi pokaže glavne smjerove Fedorova interesa i rada. U međuvremenu smo se jednom vidjeli i uživo, saznao sam i za njegova brojna učešća u raznim projektima vezanima uz život i svakodnevicu grada ... no, glavno iznenađenje me je tek čekalo! Naime, pred otprilike mjesec-dva sam kupio njegovu knjigu "Otkrivanje grada"(izdavač ULUPUH, 2010. godina) i kad sam ju otvorio i prolistao mojem čuđenju nije bilo kraja: pa Fedor je svojim "otkrivanjima grada", člancima i izložbama, otkrio, posložio i izložio praktično sve teme koje i mene zanimaju!!!

To je za mene bilo nevjerojatno otkriće jer sam, svim mojim dotadašnjim saznanjima usprkos, vjerovao da, jest, tu i tamo nekoga i zanimaju sve ove sitnice i crtice gradskoga života koje su meni zanimljive, ali da sigurno nitko nije baš takav "freak" da ga zanima baš SVE to kao i mene. No, eto, saznao sam da ipak nisam usamljeni radoznalac u toj (vele)gradskoj galaksiji i ta me se spoznaja, vjerujte mi, zaista duboko dojmila.


Naslovnica knjige "Otkrivanje grada".

Kao ilustraciju toga što vam sada pišem dajem vam popis poglavlja iz Fedorove knjige pa zaključite sami:


- Lice grada
- Trnje, prostorni plan i stvarnost
- Opojnost - kolaži i fotosi (o ikonografiji urbane sredine)
- Portreti s fasada (graffiti i kolaži)
- Drugi graffiti (graffiti i kolaži)
- Izlozi
- Refleksi i metafore rata u Zagrebu
- Dvorišne ulice
- Cvjetni ulazi an Trešnjevci
- Skulpture u vrtu
- Trešnjevački ZOO
- Portreti pasa ("Pazi oštar pas!")
- Klupa u gradu
- Preneseni interijeri
- Stara kućna zvonca
- Neke zabrane
- Zatvori vrata!
- Strugala i jarboli
- Zagrebačke kućne poštanske uložnice)
- Arhitekti i graditelji na zagrebačkim pročeljima
- Odsjaji zagrebačkih stubišnih vitraja
- Koševi
- Dobra klima
- Otrgni! Nazovi? Vidi ...
- Zagrebački street art



Preneseno iz knjige "Otkrivanje grada", izdao ULUPUH, 2010. godine.


Preneseno iz knjige "Otkrivanje grada", izdao ULUPUH, 2010. godine.


Preneseno iz knjige "Otkrivanje grada", izdao ULUPUH, 2010. godine.


Preneseno iz knjige "Otkrivanje grada", izdao ULUPUH, 2010. godine.

Uz tu podugačku listu učinjenih i zaokruženih otkrivanja, tu je još i lista "načetih" otkrivanja, onih koja nisu okrunjena izložbom ili nekim drugim vidom predstavljanja javnosti ... tu je također zapanjajuća srodnost interesa:


- Isprašivači tepiha
- Rublje
- Haustori
- Stari natpisi
- Branici
- Otisci na fasadama
- Zelena potkova
- Mjesni odbori i oglasi
- Poruke za smeće
- Osnovne boje
- Crno/bijelo i šareno
- Specijalne zone


Ono što mene posebno fascinira u njegovom radu je stručan pogled na stvari: Fedor je arhitekt i sociolog tako da je sva ta gradska priča taman na raskršću njegovih interesa i u žarištu njegovih desetljećima skupljanih znanja i iskustava, a to je nešto o čemu ja kao "laik" sa obrazovanjem s područja elektrotehnike mogu samo sanjati.

Ukoliko aktivnosti g. Fedora već ne poznajete vjerujem da sam vam ovime dosad napisanim već dovoljno zagolicao maštu, slijedeći put kad spazite njegovo ime uz neku izložbu ili članak nemojte ih propustiti!
A ja se Fedoru najtoplije zahvaljujem na dosadašnjem radu i vjerujem da će i slijedećih godina biti aktivan na ovome polju i da će neke od "nezaokruženih tema" uspjeti zaokružiti na sebi svojstven način. A nije nemoguće da se i sretnemo na nekom od budućih projekata ...

Stoga, Fedore, želim vam još jednom dobar dan i ugodno čitanje mog bloga, hvala vam na dosad učinjenom i samo naprijed u nove radne pobjede!


Fedor Kritovac, fotografija prenesena iz knjige "Otkrivanje grada".


P.S. Zahvaljujem ULUPUH-u na dozvoli za korištenje preslika dijelova knjige u ovome postu!
- 11:14 - Komentari (6) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< siječanj, 2011 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Ožujak 2024 (6)
Veljača 2024 (6)
Siječanj 2024 (5)
Prosinac 2023 (2)
Studeni 2023 (7)
Listopad 2023 (5)
Rujan 2023 (2)
Kolovoz 2023 (6)
Srpanj 2023 (8)
Lipanj 2023 (11)
Travanj 2023 (1)
Ožujak 2023 (5)
Veljača 2023 (6)
Siječanj 2023 (3)
Prosinac 2022 (7)
Studeni 2022 (8)
Listopad 2022 (3)
Rujan 2022 (2)
Kolovoz 2022 (3)
Srpanj 2022 (14)
Lipanj 2022 (2)
Svibanj 2022 (2)
Travanj 2022 (11)
Ožujak 2022 (10)
Veljača 2022 (6)
Siječanj 2022 (9)
Prosinac 2021 (8)
Studeni 2021 (3)
Listopad 2021 (4)
Rujan 2021 (9)
Kolovoz 2021 (6)
Srpanj 2021 (9)
Lipanj 2021 (1)
Svibanj 2021 (8)
Travanj 2021 (6)
Ožujak 2021 (10)
Veljača 2021 (4)
Siječanj 2021 (1)
Listopad 2020 (2)
Rujan 2020 (6)
Srpanj 2020 (3)
Lipanj 2020 (3)
Svibanj 2020 (3)
Travanj 2020 (4)
Ožujak 2020 (9)
Veljača 2020 (3)
Siječanj 2020 (9)
Prosinac 2019 (4)

Tema bloga:

Linkovi